fredag 31 augusti 2012

Min sista skoldans (Gästnovell)


Äntligen sista veckan på terminen, jag bara längtar efter vinterlovet just nu. Tänk bara på alla dom roliga sakerna som jag ska göra och allra bäst är att Jonas kommer vara med för första gången på 3 år. Att man kan sakna sin bror så mycket är otroligt konstigt. Fast han är ju den bästa storebrorn i världen. Jag är så lycklig, ja faktiskt jag är nog den lyckligaste tjejen i hela världen. Cassandra den lyckligaste tjejen i hela universum! Men det mest fantastiska är nog ändå skoldansen på onsdag kväll. Jag trodde aldrig att Teo, den snyggaste killen i klassen skulle bjuda ut mig. Jag menar varför skulle han? Han kan ju få vilken tjej han vill för vem kan motstå dom där grön-blåa ögonen och det mörkbruna spikraka håret. Men vad står jag och tänker på skoldansen är om 2 dagar! Vad ska jag ha på mig? Hur ska jag sätta upp mitt hår? och jag måste verkligen köpa en ny klänning, min gamla är ju alldeles för trång. Men jag tar nog en svart klänning. Då slipper jag tänka på hur jag ser ut ifall jag spiller t.e.x bål på mig. 
   ”Bling, Bling” Men vem ringer nu då?
   ”Hallå? Vem är det jag talar med?” 
   ”Men Cass det är jag Mel!” 
   ”Å Melanie varför ringer du, klockan är ju typ inte ens 7 på morgonen.” 
   ”Men hallå du behöver en klänning. Du vet, skoldansen på onsdag kväll, du och Teo, Daaa” 
   ”Mel tack för ditt erbjudande men jag kan faktiskt välja en klänning själv.” 
   ”Ska vi slå vad eller, möt mig utanför skolan vid 3 okej?” 
   ”Visst, men bara för den här gången. Hej då” Usssh om det finns något värre än att shoppa så är det att shoppa med Mel. Hon ska alltid välja den dyraste eller den kortaste eller den minst döljande klänningen. Inte en chans att jag kommer låt henne styra den här gången. Det ska inte bli som på Max´s poolparty i 8:an när Mel tvingat på mig en alldeles för kort kjol. Max snackade inte med mig på typ 1 år, antagligen hade jag skämt ut mig rejält för hans polare eller så var det för att han gillade mig. 

Sista lektionen är äntligen över. Nu återstår bara mitt andra problem, Mel. 
   ”Men Cass den här då?” 
   ”Nej den är alldeles för tajt” Å hur ska jag stå ut med det här i minst 2 timmar till. 
   ”Mel snälla tvinga mig inte att prova ett plagg till” 
   ”Men du ser ju så bra ut i alla dom här” 
   ”Nej det gör jag inte! Det är du som ser bra ut i dom Mel så sluta tro att du kan ändra på mig. Varför kan du aldrig tänka på hur det känns för mig! Du vet att jag hatar klänningar och allt sådant!” Okej det sista kanske var att ta i lite väll mycket men Mel måste sluta bete sig som min morsa. Jag ställde mig på tå och tittade ut över kanten på omklädnings båset. Jag tittade på henne, hon stod ihop kurat med en vit klänning i famnen, hon hade inte sagt något. Jag tog nog i alldeles för mycket. 
   ”Du har rätt Cass, jag borde nog ta mer hänsyn till du vill se ut.” Nu såg jag att hon hade tårar i ögonen som sakta rann ner på hennes kinder.
   ”Mel jag...” 
   ”Det gör inget du har rätt.... men snälla Cass kan du inte prova den här klänningen. Jag tror faktiskt att den skulle passa på dig.” Jag tog emot den vita långa klänningen och tog på mig den samtidigt som jag sa ”Du Mel förlåt” 
   ”Det gör inget jag är också ledsen. Kan jag få se?” 
   ”Visst” Jag drog undan draperiet samtidigt som min blick fästes bortom Melanie mot dörren. Någon hade nyss stigit in och det var inte vem som helst, det var Teo. Han gick fram till mig och Mel och stannade en bit ifrån, han granskade mig uppifrån och ned sedan sa han ”Du är verkligen vacker i den där, kommer du ha den på dansen?” Jag fick knappt fram ett ord, det var som om jag helt plötsligt tappat rösten.
   ”Såklart hon ska, hon kommer vara så vacker att du kommer ångra att du inte bjöd ut henne tidigare” Vänta sa hon just det där till Teo? ”Ja det ångrar jag faktiskt redan men jag är säker på att hon kommer vara vackrast, det är hon alltid.” Sa Teo nyss att han faktiskt ångrar att han inte snackat med mig tidigare och att jag är vacker? ”Ja jag måste gå nu men vi ses ju på onsdag eller hur. Vi ses!” 

I just det ögonblicket kändes allt perfekt, så perfekt att jag nästan glömt att jag snart skulle tillbaks hem till skiten. Efter att Teo gått sa Melina ”Vad var det jag sa, den passar dig” Tack Mel jag menar det verkligen ibland glömmer jag vilken tur jag har som har en vän som dig. 

Jag öppnade dörren till den lilla lägenheten. Dörren gnisslade när jag sköt upp den. Jag mötes direkt av den där hemska och välbekanta doften av sprit. Det betydde att mammas pojkvän Klas var här. Jag fattar inte varför mamma behåller honom, han gör ju inte ett piss. Ända sen min riktiga pappa stack så har allt varit skit, Jonas började röka när han gick i 6:an, mamma gjorde inte ett dug förutom att sitta på sitt jobb och sura när hon var hemma. Jag själv, ja man kan väll säga att jag bara försvann in i min egna värld. Jag var var/är nästan aldrig hemma förutom när jag ska ät eller behöver byta kläder. Ibland är ju Klas så packad att han försöker göra själv mord. En gång hotade han till och med mamma med en kökskniv. Jonas har  i alla fall skärpt sig. Han bor i Stockholm med sin flickvän Isabel. Jag tror att han är ganska lycklig han är 19 nu så han behöver ju i alla fall inte bo här med mamma och en full gubbe. Ibland undrar jag hur han klarade det. Alltså hur han klarade att gå vidare, jag tror inte att jag någonsin kommer kunna göra det. För att vara ärlig tror jag att det är för att han har Isabel, han har någon som älskar honom. Jag önskar att jag verkligen kunde veta ifall Teo verkligen älskar mig. Då kanske jag skulle kunna förlåta och gå vidare och ha ett normalt liv. 

I kväll gäller det, i kväll är det skoldansen. Jag har nog tillbringat minst 1 timme framför Mel´s spegel. Vi fick skjuts av Mel´s pappa Göran. Göran är verkligen en bra pappa, jag undrar om Mel egentligen vet om hur bra hon har det. Skoldansen skulle hållas i idrottssalen. När vi klev in i salen så var musiken på högsta volym och det var människor över allt. Jag blickade ut över alla människor som stod och dansade för att försöka se Teo. ”Cass han är därborta vid B-utgången” Jag tittade åt samma håll hon pekat och där var han. ”Tack Mel” sa jag och började gå mot Teo.  ”Teo!” nästan skrek jag för att överrösta musiken. 
   ”Cassandra äntligen är du här, wow vad snygg du är, jag menar att du.. ja alltså du är väldigt vacker” När han sa det så blev han röd om kinderna och jag jag blev glad åt att han tyckte så. Vad som hände efter det vet jag inte, eller jo det vet jag. Hur skulle man kunna glömma en sådan kväll och det bästa av allt var att den inte ens var över. ”Jag älskar dig Cassandra” hörde jag Teo säga i mitt öra medan vi stod vid sidan av dans golvet. ”Jag älskar dig också sa jag” Teo hade verkligen förändrat allt. Han var.... det finns ingen som Teo helt enkelt. Jag tittade efter honom medan han försvann bland alla människor.

När han gått så kände jag en hand på min axel. Jag vände mig om och bakom mig stod Klas. Hans ögon var röda och han kunde nästan inte stå upp. Han hade aldrig varit så där packad förut, han kan inte bara ha druckit. Sedan såg jag att han höll något under ena armen, ett paket. Sedan sa han ”Din morsa kastade ut mig, hon sa att jag inte var värd ett piss.” Det hade hon minsann rätt i sa jag i huvudet. ”Det är på grund av dig, snorunge det vet du eller hur!” 
   ”Va vad menar du släpp mig!” Han tittade på mig och vinglade till men fick tillbaks balansen i sista sekund, sedan fortsatte han ”Hon sa att hon inte kunde ha kvar mig eftersom du inte ville det och.... det är ditt fel!” I nästa sekund började han böla. 
   ”Tyst med dig!” sa jag. Han tittade på mig sen sa han ”Hon kommer ångra det, din morsa och vet du vad det kommer du med.” Sedan tog han fram det han haft under armen och tryckte på en knapp. Sedan small det. Han hade en bomb under armen och han dog. Jag dog. 3 andra oskyldiga dog. Inte Teo och inte Mel det är jag glad för. Sedan begravdes jag antar jag. Jag blev 15 år 4 månader och 8 dagar. Det blev mitt liv och det blev min sista skoldans men det blev också den första gången som jag kände kärlek.


Skriven av: Jennelie ☺ ☺ ☺

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar